Rysunki / Drawings
04.02 - 27.02.2016
Galeria Starter, Warszawa
Prowadzenie linii, dzielenie płaszczyzn, tworzenie
znaczeń to podstawowe i pierwotne funkcje rysowania. Rysunek techniczny
czy szczegółowy rysunek realistyczny to techniki trudne, wymagające
umiejętności i doświadczenia, ale rysowanie automatyczne, bazgranie,
kreślenie wielokrotnych linii i kręgów w trakcie spotkań, rozmów
telefonicznych, czekania to czynność powszechna, często wynikająca nie
ze świadomego gestu, ale z naturalnych potrzeb ekspresji, opanowywania
emocji, pozostawania w aktywności.
W swoich najnowszych pracach Michał Smandek konfrontuje ze sobą dzieło sztuki i naturę. Smandek obiera dwie skrajne metody twórcze jako równoległe i współistniejące – dokumentuje znalezione przejawy zjawisk przyrodniczych, których efekty dają wrażenie świadomego działania oraz ingeruje w krajobraz w sposób tak subtelny i delikatny, że nie sposób rozpoznać czy mamy do czynienia z dziełem człowieka czy natury.
Zatarcie granicy między wykonywaniem a dokumentowaniem, pozwala spojrzeć na powstały znak bardziej obiektywnie – nie wiedząc nic o intencji, celowości czy świadomości potencjalnego twórcy gestu możemy poruszać się tylko w zakresie formalnej rozmowy o rysunku, jaki powstał na piasku. Smandek pośrednio postuluje tym samym możliwość odrzucenia współczesnej tendencji nadmiernego wytwarzania przedmiotów jako dzieł sztuki na rzecz obserwacji i zawłaszczania na własne potrzeby sytuacji o „wysokim współczynniku sztuki”.
Oprócz dokumentowania rysunków przyrody (wytworzonych z pomocą lub bez samego autora) Smandek proponuje również maszyny do rysowania i wykreślania linii w przestrzeni. Wykorzystując ciężkie materiały, ich właściwości oraz zasady fizyczne tworzy rzeźby, które sytuują się pomiędzy narzędziem do kreślenia a rysunkiem samym w sobie. Tym razem ingerencja autora jest czytelna i oczywista, jednak nie byłaby możliwa bez naturalnych zjawisk fizycznych, które utrzymują faktyczny kształt znaku.
Na wystawę składają się: seria fotografii Radius Work (Sahara, Maroko), fotografia Knife Work (Gobi, Mongolia) i fotografia Rhombus (Khenifiss, Maroko) – składowe projektu Manual Rest – oraz rzeźby Napinacz, Ciężko pracujący i Półrysownik.
W swoich najnowszych pracach Michał Smandek konfrontuje ze sobą dzieło sztuki i naturę. Smandek obiera dwie skrajne metody twórcze jako równoległe i współistniejące – dokumentuje znalezione przejawy zjawisk przyrodniczych, których efekty dają wrażenie świadomego działania oraz ingeruje w krajobraz w sposób tak subtelny i delikatny, że nie sposób rozpoznać czy mamy do czynienia z dziełem człowieka czy natury.
Zatarcie granicy między wykonywaniem a dokumentowaniem, pozwala spojrzeć na powstały znak bardziej obiektywnie – nie wiedząc nic o intencji, celowości czy świadomości potencjalnego twórcy gestu możemy poruszać się tylko w zakresie formalnej rozmowy o rysunku, jaki powstał na piasku. Smandek pośrednio postuluje tym samym możliwość odrzucenia współczesnej tendencji nadmiernego wytwarzania przedmiotów jako dzieł sztuki na rzecz obserwacji i zawłaszczania na własne potrzeby sytuacji o „wysokim współczynniku sztuki”.
Oprócz dokumentowania rysunków przyrody (wytworzonych z pomocą lub bez samego autora) Smandek proponuje również maszyny do rysowania i wykreślania linii w przestrzeni. Wykorzystując ciężkie materiały, ich właściwości oraz zasady fizyczne tworzy rzeźby, które sytuują się pomiędzy narzędziem do kreślenia a rysunkiem samym w sobie. Tym razem ingerencja autora jest czytelna i oczywista, jednak nie byłaby możliwa bez naturalnych zjawisk fizycznych, które utrzymują faktyczny kształt znaku.
Na wystawę składają się: seria fotografii Radius Work (Sahara, Maroko), fotografia Knife Work (Gobi, Mongolia) i fotografia Rhombus (Khenifiss, Maroko) – składowe projektu Manual Rest – oraz rzeźby Napinacz, Ciężko pracujący i Półrysownik.
Katarzyna Iwańska
/
The basic and primary
functions of drawing are to establish lines, divide planes and create
meanings. It may require high skills and experience – as in technical or
detailed realistic drawing – and may be quite difficult to master. But
there is also a different and a more common kind of drawing: automatic
scribbling, plotting multiple lines and circles during meetings, phone
calls or while waiting. These are not deliberate gestures; they result
from the natural need to express, to calm down or remain active in some
way.
In his most recent works, Michał Smandek confronts works of art with nature. He chooses two extreme creative methods, which are parallel and concurrent here. First, he documents manifestations of natural phenomena, giving the impression of conscious actions. Second, he interferes with the landscape in such a subtle and delicate way that it is impossible to tell if we are dealing with the work of man or of nature.
The blurring of the border between performance and documentation results in a more objective approach to the shape. Without knowing anything about the intent, purpose or awareness of the potential author, we focus on the formal side of the drawing on sand. Smandek indirectly postulates a rejection of the modern excessive production of objects as works of art for the observation and appropriation of situations with "a high coefficient of art".
In addition to documenting drawings found in nature (made with or without the help of the author), Smandek also proposes machines for drawing and plotting lines in space. He uses heavy materials, their properties and physical principles, to create sculptures that are situated between the drawing tool and the drawing itself. This time the role of the author is clear and obvious, but the outcome would not be possible without the natural phenomena that maintain the actual shape of the found sign.
The exhibition consists of the Radius Work series of photographs (Sahara, Morocco), Knife Work photography (Gobi, Mongolia) and Rhombus photography (Khenifiss, Morocco) – elements of the Manual Rest project – and the sculptures Tightener, Hard Worker and Halfdrawer.
In his most recent works, Michał Smandek confronts works of art with nature. He chooses two extreme creative methods, which are parallel and concurrent here. First, he documents manifestations of natural phenomena, giving the impression of conscious actions. Second, he interferes with the landscape in such a subtle and delicate way that it is impossible to tell if we are dealing with the work of man or of nature.
The blurring of the border between performance and documentation results in a more objective approach to the shape. Without knowing anything about the intent, purpose or awareness of the potential author, we focus on the formal side of the drawing on sand. Smandek indirectly postulates a rejection of the modern excessive production of objects as works of art for the observation and appropriation of situations with "a high coefficient of art".
In addition to documenting drawings found in nature (made with or without the help of the author), Smandek also proposes machines for drawing and plotting lines in space. He uses heavy materials, their properties and physical principles, to create sculptures that are situated between the drawing tool and the drawing itself. This time the role of the author is clear and obvious, but the outcome would not be possible without the natural phenomena that maintain the actual shape of the found sign.
The exhibition consists of the Radius Work series of photographs (Sahara, Morocco), Knife Work photography (Gobi, Mongolia) and Rhombus photography (Khenifiss, Morocco) – elements of the Manual Rest project – and the sculptures Tightener, Hard Worker and Halfdrawer.
Katarzyna Iwańska
No comments:
Post a Comment